Desenvolupament dels treballs
Modernització ferroviària i transformació urbana
La modernització de la xarxa ferroviària de València implica la conversió en passant de l’estació València Nord amb el soterrament de les seues vies d’accés. Per a dur-la a terme cal una seqüència d’acords institucionals, la disponibilitat de projectes molt complexos i de pressupostos molt importants i molt de temps d’execució de les obres per a no perjudicar als usuaris del ferrocarril. Però valdrà la pena. En conjunt, l’Actuació València Parc Central és una operació ferroviària i urbana de gran transcendència per a la ciutat. Els serveis de rodalies i de llarga distància milloraran i la integració urbana del ferrocarril permetrà la comunicació entre els barris situats a banda i banda de les vies, la renovació del carrer de Sant Vicent, la construcció del Bulevard García Lorca, la desaparició del viaducte i la unió en superfície de les Avingudes de Peris i Valero i Giorgeta, la supressió del túnel i unió en superfície de les Grans Vies de Germanies i de Ramón i Cajal, i la realització del Parc Central. L’operació ferroviària permetrà la urbanització de 68 hectàrees de les quals 60 seran sòl públic per a zones verdes, carrers, centres escolars i altres equipaments socials. Eixa superfície es distribuirà entre el Bulevard García Lorca i el Parc Central que, amb 23 hectàrees, es convertirà en un gran pulmó verd per a la ciutat. La fase Russafa-Malilla, ara executada, suposa el 40% del total del parc.
Restauració de patrimoni industrial i descontaminació de terres
Realitzar obres en zona urbana és molt complicat. Cal mantenir en funcionament les infraestructures ja existents (carrers, aigua, energia, telecomunicacions) i, al mateix temps, fer les noves instal·lacions de manera que les molèsties per a la vida de la ciutat siguen mínimes. Una de les incidències més importants de les obres ha sigut la necessitat de desenterrar i retirar dipòsits d’hidrocarburs i descontaminar terres (10.000 m3 i 17.000 t.) afectades pels usos ferroviari i industrial que este espai ha tingut al llarg del temps. Però estes obres també han permès recuperar di-versos edificis ferroviaris i l’alqueria agrícola per a noves funcions, al mateix temps que donaran testimoni del passat d ́este lloc transmetent-nos la idea que tot present ve d’un passat així com tot futur ve del present. La restauració dels tallers i molls ferroviaris suposa la valorització d’una arquitectura de principis del segle XX i la preservació d’este patrimoni cultural a través de treballs que mostren, sense maquillatges, la seua bellesa original.
Les pedres naturals: Macael, Calatorao i Granit Negre
La Naturalesa no està present només a través de les plantes. El parc fa també un ús notable de tres pedres naturals: el marbre Macael en bancades, la calcària de Calatorao en les zones de passeig i murs de coronació i el Granit Negre en les fonts i canals.
Un dels contratemps que ha afectat el ritme d’execució de les obres ha sigut el subministrament de dos d’aquestes pedres, la Calatorao i el Granit Negre. Estes obres, que van arrancar per a estimular l’activitat econòmica i l’ocupació en plena crisi de la construcció, es van trobar amb el tancament de les pedreres, a més que les peces havien de complir amb prestacions tècniques, de qualitat i homogeneïtat en grans superfícies. Afortunadament este problema es va poder superar amb esforç i paciència i les peces van arribar de dues pedreres d’Aragó i d’Extremadura. Pel seu costat cal destacar les 1.300 jardineres que sustenten els mantells vegetals dels murs verds. I al subsòl, distribuïts pel parc, 28 pous d’infiltració s’ocupen d’arreplegar, emmagatzemar i retornar al freàtic l’aigua de pluja com a sistema d’estalvi d’aigua de rec i gestió mediambiental.
Les obres en la zona del carrer Dr. Domagk
Esta part del parc es completarà molt pròximament com es tenia previst. Disposar dels terrenys que ocupaven les instal·lacions annexes al concessionari d’automòbils no ha sigut fàcil. Una vegada desallotjat el taller, va ser necessari retirar fibrociment amb totes les precaucions que requereix, efectuar les demolicions i descontaminar una part dels terrenys. Totes elles són actuacions imprescindibles abans de l’execució de les obres en esta zona que es faran en els pròxims mesos. Mancant esta zona menuda, es posa ja a la disposició dels ciutadans un parc amb milers de plantes, un miler d’arbres i més de cinc mil m2 de praderia de baix consum i poc manteniment. En el procés de plantació s’ha tingut en compte l’adequada barreja de terra vegetal, el sistema de
reg, la ventilació d’arrels, el calibre dels arbres, l’època de floració de cada espècie, la coloració i la solejada de cada zona, així com l’ancoratge que afavoreix l’estalvi d’aigua, el creixement i ajuda a evitar caigudes dels arbres.
Aigua plena de seny
Un poema d’Ausiàs March “Aigua plena de seny” va inspirar el disseny del Parc Central. La llum, l’aigua i el verd són els seus principals elements que, en la Zona Russafa-Malilla, comparteixen espai amb antigues edificacions ferroviàries (les quatre naus de tallers i dos molls de càrrega), l’Alqueria i un edifici de serveis. Fonts i canals discorren pel parc i a través d’una xarxa de passejos es connecten diferents espais: L’Horta Jardí, el Jardí de la Infància, el Jardí Romàntic, el Jardí de les Flors, ... En el futur el Parc Central es completarà amb més canals d’aigua, un llac i nous passejos que generaran altres espais amb diferents usos, com un
auditori a l’aire lliure sobre la praderia o el Jardí d’Aromes, pensat per a persones amb discapacitat visual. Amb la col·laboració de tots, joves i majors, es podrà mantenir la bellesa, la capacitat d’evocació i la neteja d’este parc i, a més, continuar el treball fins a culminar el projecte en tota la seua dimensió. El nostre agraïment a tots els ciutadans per l’interès mostrat al llarg del desenvolupament d’aquesta obra i, en particular, a aquells que hagen patit les molèsties que la construcció del parc ha pogut ocasionar. Gràcies per la seua paciència i comprensió.