- En total, s’han retirat aproximadament 33.000 m2 de plaques de fibrociment a abocadors
- S’hanS’han processat 22.000 m3 de runes que seran reciclats per a nous usos
- De tot el conjunt, la nau de màquines serà conservada com a mostra de l’arquitectura industrial valenciana
València, 28 de desembre de 2009.- La Societat València Parc Central ha finalitzat les obres de demolició de les naus industrials de l’antiga fàbrica ferroviària de Macosa. Les obres, que es van iniciar en el mes d’agost, han consistit en la demolició del conjunt de naus industrials en desús, a excepció de la nau de màquines que serà conservada com a mostra de l’arquitectura industrial valenciana.
Els treballs de demolició s’han escomés en diverses fases. En primer lloc, es va dur a terme la neteja del solar i el desmuntatge de cobertes de plaques de fibrociment, i equips d’extinció d’incendis. En una segona fase es va escometre la demolició dels edificis per mitjà de maquinària especial de demolició en altura equipada amb demolidor hidràulic. En determinades zones ha sigut necessària l’execució de demolicions manuals per a assegurar l’estabilitat i seguretat dels edificis limítrofs o dels murs perimetrals, com és el cas dels edificis limítrofs amb el carrer de Sant Vicent. Finalment, s’han s’han realitzat els treballs de neteja, anivellació i protecció del solar resultant.
Les demolicions s’han dut a terme amb criteris de sostenibilitat. Els distints tipus de materials provinents de les demolicions han sigut separats i portats, en uns casos a abocadors controlats i autoritzats com els 33.000 m2 de plaques de fibrociment retirats. En altres casos, com el ferro i l’acer obtinguts, seran reciclats així com les runes de formigó i rajola, que han sigut triturats per a produir material de construcció. En total s’han processat 22.000 m3 de runes de les demolicions.
Les naus derrocades estan situades entre els carrers de Sant Vicent, Almudaina, Fernández de Mesa i les vies del tren i estan formades per dos conjunts separats per la fàbrica de Farines Belenguer. En total, un conjunt de 23 naus que ocupaven una parcel·la de 55.723 m2, amb una superfície construïda de 44.885 m2 de naus de producció, magatzems, edificis d’oficines, depòsits elevats i altres estructures dedicades al seu dia a la fabricació de material ferroviari.
L’Ajuntament de València, la societat València Parque Central Alta Velocidad 2003 S.A. i Parque Central Agente Urbanizador SL, com a propietari de les parcel·les de Macosa, van firmar un conveni a l’octubre de 2008 per a la cessió del sòl de les naus en desús a la societat València Parc Central amb l’objectiu de facilitar les obres del Canal d’Accés, així com per a agilitzar el sanejament de l’àrea abans de la seua urbanització integral. La demolició de dos de les naus del conjunt es va avançar a la resta i va ser executada per Adif a fi d’habilitar les vies provisionals del tren d’Alta Velocitat a partir de 2010.